Lady Macbeth: Jak se rodí bestie
Podřídit se manželovi, prožít život jako skleníková květinka bez volnosti a vlastní vůle, zestárnout bez životních radostí. Katherine se ale děsivému osudu postaví čelem a rozhodne se vzít svůj život do vlastních rukou. Chladnokrevně si jde za svým štěstím. A to i za cenu nejvyšší.
Filmová adaptace románu Lady Macbeth Mcenského újezdu Nikolaje Semenoviče Leskova vypráví o ženě uvězněné v manželství bez lásky, která je ovšem tvrdohlavá a cílevědomá a rozhodne se naplnit svůj osud dle svého rozhodnutí. Nebojí se jít přes mrtvoly a to doslova.
Impotentní tyran z anglického maloměsta
Film vykresluje úžasně pochmurnou krásu anglického venkova druhé poloviny 19. století, louky, po kterých se prohání nelítostný vítr, hluboké lesy a děsivé močály. Hrdinka v rozpuku mládí Katherine (Florence Pugh) je uvězněná ve velkém a studeném domě svého manžela Alexandra (Paul Hilton), který je krutý a ani není schopen dostát manželským povinnostem. Manželé se od sebe nevzdalují – velké prázdno, nepochopení a nezájem jsou mezi nimi už od počátku vztahu. I jeho rodina je odmítavá a studená. Na Alexandrův rozkaz se svléká a otáčí čelem ke zdi, aby pouze on mohl dosáhnout vyvrcholení. Mladá žena se směje se jeho tyranské impotenci a začíná si pomalu uvědomovat, kdo tady má ve skutečnosti navrch a poslední slovo.
O generaci starší manžel brzy odjede za povinnostmi mimo své panství a Katherine se rozhodne popustit uzdu svému ve šněrovačkách a těžkých šatech potlačenému temperamentu. Když jí do cesty přijde přitažlivý muž Sebastian (Cosmo Jarvis), který zatím obstarává Alexandrovo hospodářství, stavidla trpělivosti se v Katherine prolomí a vrhá se do vášnivého románku s mladým krasavcem. Probudí v sobě divokou ženu a rozhodne se o svoje štěstí nepřijít a bezhlavě obhajovat své právo na život.
Skvěle výtvarně zpracované morální drama
Filmová prvotina režiséra Williama Oldroyda přenáší viktoriánský příběh na filmové plátno poutavě a realisticky. Je tu strašidelná krajina, temné nebe i realistický popis smutných sňatků z rozumu. Ukazuje prstem na morální dilema, do jaké míry má člověk právo bojovat o svoje štěstí a místo na slunci, kam až sahá svoboda jednoho a kde už naráží na práva a morální hodnoty druhého.
Film je tichý, dramata se odehrávají skoro bez hudebního doprovodu, často sledujeme dlouhé záběry bez jediného slova či dialogu. Kamera je klidná, soustředěná, dlouhé záběry jakoby bez zájmu sledují poutavý příběh. Kouzelné jsou kostýmy a detailní záběry na jejich propracovanost a promyšlenost zcela vystihují Anglii 19. století. Katherine nosí kruté šněrovačky, které kontrastují s její vnitřní rozevlátostí a dominancí.
Devatenáctiletá herečka Florence Pugh je v roli mladé paní Katherine dokonale uvěřitelná, v druhé polovině snímku svou chladnokrevností vzbuzuje až hrůzu a odpor, i když má divák tendenci mladé krásce z počátku dokonce fandit. Její vášeň a postupné šílenství sleduje z části chápajícím a z části kritickým okem služebná Anna (Naomi Ackie).
Snímek se okrajově dotýká také sociálních a rasových předsudků, kterým čelí některé vedlejší postavy. Film ukazuje na rasové problémy ve staré britské šlechtě, Katherine dokáže některá rasová klišé mistrně využít ke svému prospěchu a na konci filmu dokonce pro svojí vlastní záchranu. Vždyť komu se nakonec uvěří, bílé paní domu nebo služebnictvu tmavé pleti?
Lady Macbeth vstoupí do českých kin 11. května 2017