Němečtí filmaři točí s oblibou v České republice
Letos se u nás natáčí čtrnáct německých televizních filmů, podle ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové zde letos německé produkce utratí přes osm set padesát milionů korun.
Nedávno Česká televize s úspěchem odvysílala trojdílný německý film Pod jedním nebem natáčený u nás a zasazený do rozděleného Berlína 70. let. „Vytvořit Berlín v Praze vlastně není moc těžké. Výhodou Prahy je, že tam najdete celé ulice a části města, které se tehdejšímu Berlínu hodně podobají, a přitom ještě nejsou zrekonstruované a plné moderních prvků,“ potvrdil fakt, že české lokace dobře fungují pro dobové příběhy, supervizor vizuálních efektů Denis Behnke.
Krimi příběhy z Prahy na německých obrazovkách
V současné době se rodí Der Prag-Krimi, pražská odnož úspěšné řady kriminálek z různých evropských měst, jako např. Der Zurich-Krimi nebo Der Tel Aviv-Krimi, které vysílá první veřejnoprávní kanál ARD. Protagonistou pražské řady je berlínský komisař Jan Koller, který do Prahy přijede vyšetřovat smrt svého kolegy. Koller je původem Čech a jako malý chlapec emigroval s matkou do Německa. Vedle vyšetřování, se kterým mu v Praze pomáhá česká policistka Klára, tak řeší i své osobní vazby na starou vlast.
Pro Krimi Praha se od 18. října natáčí hned dvě epizody a štáb pod režisérem Nicolaiem Rohdem v Praze stráví celkem čtyřicet dva natáčecích dnů.
Dále se v současné chvíli připravuje natáčení druhé řady seriálu Charité – rovněž pro stanici ARD – o stejnojmenné berlínské nemocnici. Natáčet se bude hlavně v Praze – například interiéry kliniky v klášteře sv. Gabriela na Smíchově a Psychiatrické nemocnici Bohnice. Pro exteriéry se výborně hodí porodnice U Apolináře, která byla coby Zemská porodnice postavena ve stejné době jako berlínská klinika Charité. První řada úspěšného šestidílného seriálu se natáčela na přelomu 2015 a 2016 v pražské Invalidovně a na dalších lokacích v ČR.
Umělecké profese jsou v České republice na skvělé úrovni
Dvoudílný thriller Walpurgisnacht (Noc čarodějnic), který se odehrává na konci 80. let minulého století v době Perestrojky, natáčí pro stanici ZDF společnost Wilma Film. První klapka padla 17. října 2017. Příběh začíná v roce 1988 v NDR smrtí západoněmecké turistky a z velké části je zasazený do pohoří Harz. Případ společně vyšetřují strážmistr východoněmecké policie a západoněmecká komisařka, jejich naprosto opačné vyšetřovací postupy a odlišné životní postoje na sebe samozřejmě narazí.
Natáčí se pod taktovkou známého režiséra Hanse Steinbichlera v Janově nad Nisou v Jizerských horách, v Kutné Hoře, Prachovských skalách a v okolí Prahy. Až na německé hlavní herce, režiséra a kameramana je štáb obsazen z českých filmových profesionálů, kostýmní výtvarnicí je Simona Rybáková, filmovou architektkou Adéla Háková, uměleckou maskérkou Linda Eisenhamerová a mistrem zvuku Robert Dufek. „Je to pro nás poprvé, kdy se němečtí producenti rozhodli obsadit téměř všechny hlavní umělecké profese z Česka a svědčí to o velké důvěře a skvělém jménu, které naši filmaři ve světě mají,“ říká producent Filip Hering z Wilma Film, další ze společností, které v České republice nejčastěji spolupracují s německými televizními produkcemi.
„Od 28. listopadu pak ještě budeme v Praze točit scény do úspěšné kriminální řady Helen Dorn, kterou od roku 2014 vysílá ZDF. Zápletka nového kriminálního případu je zasazena na německé velvyslanectví v Praze v roce 1988, kde spousta občanů NDR žádala o azyl, a i celý další děj se odehrává v Praze, takže Praha tentokrát nebude představovat Berlín nebo jiné město, ale sama sebe,“ uvádí Hering.
Podle Ludmily Claussové z Czech Film Commission se k nám němečtí filmaři vracejí z několika důvodů: „Česká republika nabízí filmové profesionály špičkové kvality srovnatelné s úrovní štábů z jiných filmařsky vyspělých zemí. Oplývá různorodostí lokací od středověkých po všechny epochy 20. století až dodnes, roli samozřejmě hraje také funkční systém filmových pobídek Státního fondu kinematografie. A k tomu se přidává i fakt, že jsme sousedící země a němečtí tvůrci to nemají daleko do svých domovů.“
Nejnákladnější německou produkcí v ČR je v současné době seriál Das Boot
To potvrzují i slova německého producenta Moritze Poltera z Bavaria Fiction, která stojí za největší produkcí německé provenience u nás od zavedení pobídek (2010), osmidílným seriálem Das Boot, jehož natáčení běží už od konce srpna 2017. „Jsme zhruba patnáct týdnů v Praze, točíme zde interiéry ponorky a scény francouzského povstání proti okupantům. Při rozhodování, kam umístit jádro naší produkce, sehrály vedle profesionality českých kolegů roli také motivy, pro které jsme u vás našli vhodné lokace. A samozřejmě i filmové pobídky, klíčový faktor při sestavování finančního plánu,“ vysvětluje Moritz Polter a poukazuje i na své pozitivní zkušenosti při natáčení kriminálního seriálu Crossing Lines (Bez hranic) v Česku před několika lety.